Zdraví jménem Sauna

Pozitivní vliv saunování na zdraví člověka je dnes spolehlivě dokázán mnohými vědeckými metodami. Jde o formu Termoterapie, tedy o stejný princip jako léčení parafinovými zábaly nebo termálními lázněmi. Saunování je i příjemná relaxační záležitostí.

osvětlená sauna

Jak se správně saunovat?

Klasické finské sauny (ohřívadla) jsou dřevěné stavby, kde se topí, dnes už téměř všude, elektrickými kamínky. Na nich jsou kameny, které když se rozpálí tak se polévají vodou, aby se v sauně lehce zvýšila vlhkost. Vzduch je v sauně bez zvlhčování velice suchý. Vlhkost dosahuje jen něco kolem 10 %. Za to teplota je v sauně vysoká. Pohybuje se zpravidla mezi 80–120 oC. V některých saunách vytápějí prostor ohřívadel až na 130–140 oC.

Saunujeme se zcela nazí. Jen v případě že jsme ve veřejné a smíšené sauně je dobré zjistit, jaké poměry v sauně panují. Do sauny si můžeme vzít ručník, na který si tam sedneme. Pozor na kovové předměty jako náhrdelníky a náramky. Po jejich zahřátí nám mohou způsobit popáleniny. Je dobré je do sauny nebrat.

Délka pobytu v sauně se nijak nepředepisuje. Důležité je, aby člověku byl pobyt příjemný. Každý by si měl hlídat své pocity. Pálení nosních sliznic je signál, že už by bylo vhodné ohřívadlo opustit. Na druhou stranu silné pocení je normální reakcí těla. Ostatně, kvůli němu jsme do sauny šli.
skandinávská sauna

Z ohřívadla se jdeme ochladit. Některé sauny jsou vybaveny ochlazovacími bazénky. Jiné pouze sprchou. Sprchu bychom měli použít i před skokem do bazénku, abychom ze sebe smysli co nejvíce potu. V bazénku či pod sprchou jsme opět tak dlouho jak nám to je příjemné. Přehnaně dlouhým pobytem ve studené vodě dosáhneme tak akorát na nachlazení.

Po ochlazení, jdeme do odpočívárny příjemně relaxovat. Čas, kdy příjemně oddechujeme před dalším vstupem do sauny, využijeme ke konzumaci nějakého nápoje. Při saunování pijeme hodně, abychom nahradili dehydrataci způsobenou silným pocením.

Proces zahřívání a prudkého ochlazování opakujeme zpravidla tři krát. Saunování má pro organizmus velmi pozitivní vliv. Hlavně přes zimní měsíce je proto zařazujeme do svého programu pravidelně. U saunování platí jedna zásada. Vše co děláme, děláme tak aby nám to bylo příjemné. Tak tedy žádné přemáhání.

4.3
15